کد خبر : ۵۳۶۵۱۴ گروه : استان ها تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
خدمت عارضه‌یابی صندوق نوآوری و شکوفایی فروش یک شرکت دانش بنیان را از بحران خارج کرد و به سودآوری رساند

مقیم/یک شرکت دانش بنیان با دریافت خدمت رتبه بندی رقابت پذیری (عارضه یابی) صندوق نوآوری و شکوفایی توانست با رفع مشکل ساختاری، افت فروش خود را جبران کند به طوری که ظرف دو ماه ابتدای سال جاری به میزان دو برابر فروش سال‌های قبل خود دست یافته است.


به گزارش مقیم به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای اجرای ماموریت اصلی خود که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، خدمات و تسهیلات مختلفی را به این شرکت‌ها ارائه می‌کند. از جمله این خدمات، خدمات توانمندسازی است که تاکنون بیش از دو هزار و ۲۰۰ شرکت توانسته‌اند از این خدمات بهره‌مند شوند.
یکی از نمونه‌های حمایت‌های غیرمستقیم صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش بنیان خدمت رتبه بندی رقابت‌پذیری (عارضه‌یابی) است. امروز برخی شرکت‌ها با وجود منابع مالی خوب و نیروی انسانی متخصص، در حوزه بازارسازی و بازاریابی و فروش محصولات خود با مشکل مواجه‌اند که این امر می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد. در این راستا صندوق با داشتن مشاورانی متخصص و کارآزموده به شرکت‌های دانش‌بنیان برای فروش بهتر و بیشتر محصولات خود خدمات مشاوره و عارضه‌یابی ارائه می‌کند.
شرکت آرین نوین رایانه، یکی از شرکت‌هایی است که توانسته است با استفاده از خدمات توانمندسازی صندوق از مرحله رکود در فروش محصولات خود عبور کند. این شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از فروش حدود ۲۲۰ میلیون تومان در هر کدام از سال‌های ۹۵ تا ۹۷ به فروش ۵۰۰ میلیون تومان در دو ماه ابتدای سال جاری رسیده است.
در همین زمینه ابوذر کلانتری، قائم مقام مدیرعامل شرکت آرین نوین رایانه، ضمن تقدیر و تشکر از خدمت عارضه‌یابی صندوق که توانست این شرکت را از بحران به وجود آمده در حوزه فروش خارج کند، گفت: ما به علت مشکلات اقتصادی ایجاد شده در اواسط سال ۹۶، با کاهش قابل توجه فروش و به تبع آن کاهش نیروی انسانی مواجه شدیم. مشکل کار ما این بود که با وجود پولی که تزریق کرده بودیم و حتی بابت آن وام ۳۰۰ میلیون تومانی نیز گرفته بودیم، نتوانستیم به فروش مدنظر خود دست یابیم و شرکت زیان‌ده شده بود.
وی افزود: بعد از بررسی‌هایی که در هیات مدیره شرکت انجام شد متوجه شدیم مشکل ما پول نیست، زیرا با وجود دریافت وام‌های متعدد، شرکت باز هم زیان‌ده بود. در نهایت با خدمات توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان که صندوق ارائه می‌کند، آشنا شدیم
کلانتری تصریح کرد: پس از مراجعه به صندوق بلافاصله درخواست بهره‌مندی از خدمت عارضه‌یابی را ارائه کردم و در نهایت کارگزاران صندوق با ما مصاحبه و اعلام کردند مشکل شرکت ما ساختاری است، لذا ساختار شرکت باید تغییر کند. سپس با کمک مشاوران صندوق توانستیم هیات مدیره شرکت را متقاعد به تغییر ساختار شرکت کنیم.
قائم مقام مدیرعامل شرکت آرین نوین رایانه در پاسخ به این سوال که مشکل ساختاری این شرکت که در فرایند عارضه‌یابی شناسایی شد، چه بود؟ گفت: مشکل آنجا بود که سیستم ما خیلی متکی به قائم مقام مدیرعامل و مدیر فنی شرکت بود و همه امور جاری شرکت به آن‌ها منتهی می‌شد. اشتباه ما این بود که سیستم‌سازی نکرده بودیم. پیشنهاد مشاوران صندوق این بود که فرایند بخش فروش و اجرایی شرکت را متوقف کنیم و تا سه ماه بر ارتقای فنی محصول خود تمرکز کنیم که این کار نیز با موفقیت انجام شد. اینجا بود که متوجه شدیم می‌توانیم به فروش خوبی دست یابیم و این بار اگر پولی تزریق شود و وام بگیریم اثرگذار خواهد بود. در همین راستا از صندوق درخواست تسهیلات کرده‌ایم که با بخشی از آن موافقت شده است و امیدواریم بتوانیم فروش خود را بیش از این توسعه دهیم.
وی با اشاره به اینکه این شرکت اولین فروش خود در سال جاری را پس از مقطع توقف فروش انجام داده است، درباره میزان سودآوری این شرکت پس از استفاده از خدمت عارضه‌یابی گفت: بین سال‌های ۹۵ تا ۹۷ به طور میانگین سالیانه در حدود ۲۲۰ میلیون تومان فروش داشتیم اما برای سال ۹۷ تا این لحظه (کمتر از دو ماه) نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشته‌ایم.
کلانتری درباره بحث اشتغال‌زایی این شرکت نیز گفت: در سال ۹۵ کار خود را با ۱۴ نفر آغاز کردیم اما پس از مشکلاتی که در فروش شرکت در سال ۹۶ به وجود آمد آمار اشتغال ما به ۴ نفر رسید، اما هم‌اکنون مجددا به ۱۴ نفر رسیده‌ایم و تا سه ماه آینده به ۱۸ نفر و تا پایان سال به ۲۱ نفر خواهیم رسید.
قائم مقام مدیرعامل شرکت آرین نوین رایانه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به محصول تولیدی این شرکت و کارایی آن گفت: نام محصول ما نرم‌افزار مدیریت فرآیندهای سازمانی (BPMS) که با استفاده از آن مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند به سادگی بر شاخص‌های عملکردی سازمان، بخش یا واحد خود نظارت کامل و به‌روز داشته باشند. این محصول ابزاری شناخته شده در دنیا برای دستیابی به چابکی در عملیات، کارآمدی بیشتر، بهره‌وری بالا و بهینه‌سازی فرآیندها در مدیریت سازمانی است که شرکت آن را برای داخل کشور بومی‌سازی کرده است تا نیازهای داخلی سازمان‌های دولتی، اداره‌ها و کارخانه‌ها را مرتفع کند.
وی مهم‌ترین مزایای نرم‌افزار مدیریت فرایندهای سازمانی را به این شرح بیان کرد: بهبود بهره‌وری در عملیات کسب‌وکار و فرآیندهای جاری سازمان، ایجاد یکپارچگی بین سیستم‌های مختلف موجود در سازمان، امکان تغییر فرایندهای پیچیده در کمترین زمان و به سادگی توسط کارشناسان، تبدیل شدن به سازمان پاسخگو، مستندسازی و شفاف‌سازی فرایندهای جاری سازمان، رفع مشکل اطلاعات بیش از حد، ارائه اطلاعات صحیح در زمان مناسب، تسهیل ارتباطات و همکاری کارکنان، خودکارسازی اجرای فرایندها و حذف فرایندهای غیر ضروری.
کلانتری با تاکید بر اینکه بازار هدف این محصول در حال حاضر، داخل کشور است، درباره چشم‌انداز این شرکت برای صادرات محصول نیز گفت: سیستم نرم‌افزاری ما طوری نوشته شده است که قابلیت صادرات به خارج از کشور را هم دارد اما برای سال ۹۸ صادرات را از حوزه کاری خود خارج کرده و بر بازار داخلی تمرکز کرده‌ایم. یک‌بار محصول خود را به کشور آذربایجان صادر کردیم اما نتیجه مثبتی نگرفتیم و با مشاوره‌های کارشناسان صندوق نوآوری و شکوفایی به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر صرفا بر تامین نیازهای بازار داخلی متمرکز شویم.

ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح:
کلیدواژه ها : خودکار سازی     |     شفاف‌سازی     |     شرکت های دانش بنیان     |    
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
مشاهده نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
logo-samandehi