کد خبر : ۵۳۸۳۸۳ گروه : کشورها تاریخ انتشار :شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸
سی‌وپنجمین نشست دینی در دهلی‌نو برگزار شد

مقیم/سی‌وپنجمین نشست دینی با موضوع «معنای تقوا و مراتب آن» ویژه ایرانیان مقیم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ولی‌پور در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو برگزار شد.

 

به گزارش مقیم، اين مراسم با قرائت دعای کمیل آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین ولی پور در مورد معنای تقوا و مراتب آن سخنانی را بیان كرد.

وی در ادامه حدیثی از امام کاظم علیه السلام ارائه دادند؛ از مواعظ لقمان به فرزندش اینگونه حکایت شده که: فرزندم دنیا دریای عمیقیست که مردمان بسیاری را در کام خود فرو برده است. باید برای سیر در این دریا سوار بر کشتی گردی و آن کشتی تقواست.

یا بنیّ إن الدنیا بحر عمیق قد غرق فیها عالَم کثیر فلتکن سفینتک فیها تقوی الله...

پیرامون معنای تقوا بسیار گفته و شنیده شده است. غالبا تقوا را به پرهیزگاری و ترس از خداوند معنا کرده اند. اما معنای پرهیزگاری مفهومی بسیار فراگیر است که بسیاری از امور دیگر را نیز در بر  می گیرد و معنای ترس از خداوند هم مفهومی سلبی و منفی را در خود جای داده است

وی در ادامه افزود: شهاب الدین عمر سهروردی در کتاب عوارف المعارف به این معنا اشاره کرده ومی گوید:  عوام را تقوی، ترس از خداوند بود و خواص را شرم از خداوند. شهاب الدین عمر سهروردی از اساتید اخلاق و تصوف شیخ اجل سعدی شیرازی بوده و نباید با شهاب الدین یحیی سهروردی شیخ شهید و مولف کتاب فلسفی حکمت الاشراق اشتباه شود .شهاب الدین عمر همان استادیست که سعدی اینگونه ازو یاد میکند:

مقالات مردان به مردی شنو                        نه از سعدی از سهروردی شنو

مـــرا شیخ دانای مرشد شهاب                           دو اندرز فـــرمود بر روی آب

یکی آنکه در نفس خودبین مباش                دگر آنکه در جمع بدبین مباش

مراتب شرم را می توان اینگونه برشمرد:

1.     شرم از خویشتن: در خصوص شرم از خویشتن میتوان گفت حتی افرادی که به حضور خداوند اعتقادی ندارند در خلوت خود از برخی کارهای غیراخلاقی پرهیز میکنند زیرا شخصیت انسانی خود را فراتر از انجام این گونه کارها میدانند و توانسته اند با عقل و منطق و اخلاق خود مرزی میان نیکی و بدی کشیده و شرم و حیای انسانی را در وجود خود تعریف کنند و بدان ملتزم باشند. از این مقوله گاهی با نام تهذیب هم یاد میشود.

2.     شرم از حضور دیگر انسانها: این نوع از شرم، رایج ترین معنا را در میان انسانها دارد. بسیاری از انسانها از انجام امور غیراخلاقی در حضور دیگران شرمناک میشوند و حاضر نیستند آبرو و شخصیت خود را در میان جمع از بین ببرند.

3.     شرم از حضور خداوند: حکایت ها و داستان های بسیاری در موضوع شرم از خداوند در کتب دینی و ادبی ذکر شده است که داستان زلیخا و یوسف در بوستان سعدی از آن جمله است. مطلع داستان اینگونه آغاز میشود:

زلیخا چو گشت از می عشق مست

به دامان یوسف درآویخت دست

در این داستان جناب شیخ اجل اشاره میکند که زلیخا در هنگام درخواستش از حضرت یوسف از بت خویش شرمناک گشت و سر و روی بت را پوشاند و این عمل موجب شد تا حضرت یوسف به سخن آید و به زلیخا تذکر دهد که تو از وجود بتی شرمناکی پس چطور ممکن است که من وجود خداوند را نادیده گیرم.

تو در روی سنگی شدی شرمناک

مرا شرم باد از خداوند پاک

4.     شرم از افعال دیگر انسانها:  این معنا والاترین مفهوم شرم است. غزالی در کیمیای سعادت و احیاءالعلوم به این معنا اشاره میکند که اگر از اهل دلی مالی دزیده شود آن مرد خدا لب از اینکه انگشت اتهام به سوی دزد گیرد خویشتن را مقصر میداند و خود را سرزنش میکند که چرا در تربیت و تهذیب اطرافیان و انسانهای پیرامون خویش نکوشیده و موجب شده تا آنان راه حق را در پیش نگیرند ازین رو در درگاه خداوند شرمناک میشود و ازینکه انسانها اطاعت الهی را برنمیتابند محزون میگردد و ازین چنین اسائه ادبی نزد خداوند شرمسار میگردد.

ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح:
کلیدواژه ها : نشست دینی     |     دهلی‌نو     |     ایران     |    
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
مشاهده نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
logo-samandehi